Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu, znany jako MZK, został utworzony 1 kwietnia 1971 roku. Działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, co pozwala na elastyczność w zarządzaniu miejskim transportem.
Na przestrzeni lat, przebieg linii autobusowych ulegał licznym zmianom, co miało na celu dostosowanie się do potrzeb społeczności lokalnej oraz poprawę jakości transportu publicznego w regionie.
Siedziba MZK Żywiec znajduje się przy alei Wolności 24, niedaleko wjazdu na „most Widzyka”, w kierunku Śródmieścia Żywca. To strategiczne miejsce umożliwia łatwy dostęp do różnych form komunikacji miejskiej.
Historia
W latach 60. XX wieku rozpoczęły się prace nad koncepcją uruchomienia komunikacji miejskiej w Żywcu, zainicjowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej. Specjaliści z Krakowa, Tarnowa i Warszawy byli odpowiedzialni za realizację tego projektu. Choć przewozami planowano się zająć w roku 1968, plany te nie mogły zostać wdrożone z uwagi na braki w odpowiednim taborze.
Decyzję o rozpoczęciu działalności komunikacyjnej w Żywcu podjął minister gospodarki komunalnej w dniu 26 października 1970, nadając miastu pięć autobusów marki „San” model H100B, które były niezbędne do uruchomienia pierwszej linii transportowej. Zakład Komunikacji Miejskiej w Żywcu zaczął funkcjonować 1 kwietnia 1971 roku. Uroczystość przekazania autobusów miała miejsce na żywieckim Rynku, gdzie po ceremonii odbył się pierwszy bezpłatny kurs na trasie Browar – Świnna.
Na początku Zakład Komunikacji Miejskiej podlegał pod Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, którego dyrektorem był wówczas Bolesław Twardowski. Pierwszym kierownikiem ZKM został Józef Salachna. W początkowym okresie działalności obsługiwana była tylko jedna linia na trasie Browar – Świnna. Z czasem wprowadzono dodatkowe linie, w tym nr 2 do Dworzec PKP, nr 3 Sporysz – Sienna oraz nr 4 Dworzec PKP – Oczków. Na początku lat 70-tych zatrudnienie w Zakładzie wynosiło około 30 osób, a w 1971 roku przetransportowano 2,5 miliona pasażerów. Liczba ta wzrosła do 3,8 miliona w 1972 roku oraz do 5 milionów w 1973 roku.
Z dniem 1 lipca 1975 roku Zakład Komunikacji Miejskiej został wyłączony z struktury Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i stał się Zakładem nr 3 w nowo powołanym Wojewódzkim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Bielsku-Białej. W jego skład wchodziły także MPK Bielsko-Biała, MZK Oświęcim oraz Zakład nr 4 w Kętach.
Działalność nowego Zakładu nr 3 koncentrowała się na zapewnieniu połączeń pomiędzy miastem a strefą podmiejską. Autobusy kursowały do miejscowości takich jak Radziechowy, Sienna, Łodygowice, Oczków oraz do dzielnicy Sporysza, a także do Świnnej i Trzebini. Większość linii przebiegała przez kluczowy punkt miasta – Rynek.
W 1976 roku przy Alei Wolności otwarta została baza do obsługi autobusów komunikacji miejskiej. W roku 1977 Zakład nr 3 zarządzał już 6 liniami, w tym najpopularniejszymi: nr 1 (Świnna – Osiedle PKWN) oraz nr 5 (Rynek – Radziechowy). Na przełomie lat 70-tych do taboru dołączyły autobusy Autosan H9 35.
W 1982 roku, po odłączeniu zakładów komunikacyjnych z Oświęcimia i Kęt, ZKM w Żywcu stał się Zakładem nr 2 w bielskim MPK. Rok 1986 był rekordowy pod względem przewozów, gdyż Zakład nr 2 obsłużył około 13 milionów pasażerów, a niektóre kursy były realizowane równocześnie przez dwa lub trzy autobusy. W tym okresie rozpoczęto także obsługę linii autobusami Jelcz PR110 oraz Jelcz M11.
Podział zakładów bielskiego i żywieckiego ostatecznie nastąpił w 1990 roku, a po wprowadzeniu nowego samorządu terytorialnego, w latach 1992-1997 wprowadzane były do taboru pojazdy wyprodukowane przez Dansk Automobil Byggeri (DAB). W tym czasie ładowano także nowe trasy, obejmujące miejscowości Brzuśnik, Kalna oraz Przybędza. Na początku lat 2000 w taborze pojawiły się autobusy marki Neoplan, a w 1997 roku MZK obsłużyło około 11 milionów pasażerów.
W 1998 roku uruchomiona została nowa pętla (dworzec MZK) przy ul. Browarnej, blisko kaplicy św. Floriana. W roku 2001 funkcjonowało już 13 linii komunikacyjnych, które docierały m.in. do Przybędzy, Międzybrodzia Żywieckiego i Międzybrodzia Bialskiego. Na początku XXI wieku Zakład obsługiwał 16 linii, o łącznej długości 189 kilometrów, realizując 266 kursów w dni robocze oraz 156 w weekendy.
1 stycznia 2002 roku, MZK Żywiec przekształcił się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a nie długo potem wprowadzono połączenia do Pietrzykowic. W 2004 roku zainaugurowano obsługę linii przez autobusy marki Solaris, wprowadzając także nową linię do Rychwałdu w tym samym roku. 1 września 2009 roku uruchomiono linie nr 10 do Bystrej, a 1 września 2017 roku uruchomiono linię nr 18 do dzielnicy Podlesie.
W 2020 roku nastąpiło wydłużenie trasy linii nr 1 do Pewli Ślemieńskiej. Nowy rozkład był planowany na maj, jednak z uwagi na ograniczenia komunikacyjne związane z pandemią COVID-19, pierwszy kurs nową trasą odbył się dopiero 3 sierpnia 2020. Na rok 2024 przewiduje się, że tabor MZK Żywiec będzie się składał z 39 autobusów, z czego 100% to pojazdy niskopodłogowe.
Zakład realizuje 259 kursów w dni robocze, 137 w soboty i 107 w niedziele i święta, na 18 liniach o łącznej długości 259 km. Warto zaznaczyć, że 15 z tych linii wychodzi poza granice miasta, obsługując pobliskie gminy, takie jak Czernichów, Lipowa, Łodygowice, Świnna, Gilowice oraz Radziechowy-Wieprz.
Tabor
W Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Żywcu tabor pojazdów autobusowych jest zróżnicowany, z zasobami dostosowanymi do potrzeb lokalnej społeczności.
Stan na rok 2020 | |||
Typ autobusu | Informacja | Ilość | |
---|---|---|---|
DAB 12-1200B | – | 1 | |
Isuzu Novociti Life | – | 1 | |
Neoplan N4411 | – | 4 | |
Scania Citywide CN280UB 10,9 LF | – | 2 | |
Solaris Alpino 8,9 LE | – | 7 | |
Solaris Urbino 10 | – | 3 | |
Solaris Urbino 10,5 | – | 3 | |
Solaris Urbino 12 | – | 15 | |
Scania Citywide LE | – | 5 | – |
Aktualny stan floty jest imponujący, z łącznie 36 autobusami w użytkowaniu. Warto zauważyć, że 97% taboru stanowią autobusy niskopodłogowe, co zapewnia wysoki poziom dostępności dla pasażerów, w tym osób z ograniczeniami mobilności.
Przypisy
- a b c d e f g h i j k l Miejski Zakład Komunikacji w Żywcu obchodzi 50-lecie działalności [online], zywiecinfo.pl [dostęp 05.02.2024 r.]
- O firmie [online], mzk.oswiecim.pl [dostęp 05.02.2024 r.]
- Aktualności [online], nowymig.cba.pl [dostęp 05.02.2024 r.]
- Historia komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej [online], mzk.bielsko.pl [dostęp 05.02.2024 r.]
- Historia [online], mzk.zywiec.pl [dostęp 05.02.2024 r.]
- Rozkład jazdy [online], mzk.zywiec.pl [dostęp 05.02.2024 r.]
- Nasz XX wiek. 1971 [online], nsik.com.pl [dostęp 26.02.2024 r.]
- Nowe połączenie MZK Żywiec do Pewli Ślemieńskiej [online], BBFan.pl, 27.04.2020 r. [dostęp 19.03.2022 r.]
- A. Matlakiewicz: 30 lat komunikacji miejskiej. Więcej środków dla MZK.. Nad Sołą i Koszarawą, 01.04.2001 r. [dostęp 27.03.2018 r.]
Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty handlowo-usługowe":
Browar w Żywcu | Żywiecka Fabryka Śrub „Śrubena” | Grupa ŻywiecOceń: Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu