UWAGA! Dołącz do nowej grupy Żywiec - Ogłoszenia | Sprzedam | Kupię | Zamienię | Praca

Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu


Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu, znany jako MZK, został utworzony 1 kwietnia 1971 roku. Działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, co pozwala na elastyczność w zarządzaniu miejskim transportem.

Na przestrzeni lat, przebieg linii autobusowych ulegał licznym zmianom, co miało na celu dostosowanie się do potrzeb społeczności lokalnej oraz poprawę jakości transportu publicznego w regionie.

Siedziba MZK Żywiec znajduje się przy alei Wolności 24, niedaleko wjazdu na „most Widzyka”, w kierunku Śródmieścia Żywca. To strategiczne miejsce umożliwia łatwy dostęp do różnych form komunikacji miejskiej.

Historia

W latach 60. XX wieku rozpoczęły się prace nad koncepcją uruchomienia komunikacji miejskiej w Żywcu, zainicjowane przez Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej. Specjaliści z Krakowa, Tarnowa i Warszawy byli odpowiedzialni za realizację tego projektu. Choć przewozami planowano się zająć w roku 1968, plany te nie mogły zostać wdrożone z uwagi na braki w odpowiednim taborze.

Decyzję o rozpoczęciu działalności komunikacyjnej w Żywcu podjął minister gospodarki komunalnej w dniu 26 października 1970, nadając miastu pięć autobusów marki „San” model H100B, które były niezbędne do uruchomienia pierwszej linii transportowej. Zakład Komunikacji Miejskiej w Żywcu zaczął funkcjonować 1 kwietnia 1971 roku. Uroczystość przekazania autobusów miała miejsce na żywieckim Rynku, gdzie po ceremonii odbył się pierwszy bezpłatny kurs na trasie Browar – Świnna.

Na początku Zakład Komunikacji Miejskiej podlegał pod Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej, którego dyrektorem był wówczas Bolesław Twardowski. Pierwszym kierownikiem ZKM został Józef Salachna. W początkowym okresie działalności obsługiwana była tylko jedna linia na trasie Browar – Świnna. Z czasem wprowadzono dodatkowe linie, w tym nr 2 do Dworzec PKP, nr 3 Sporysz – Sienna oraz nr 4 Dworzec PKP – Oczków. Na początku lat 70-tych zatrudnienie w Zakładzie wynosiło około 30 osób, a w 1971 roku przetransportowano 2,5 miliona pasażerów. Liczba ta wzrosła do 3,8 miliona w 1972 roku oraz do 5 milionów w 1973 roku.

Z dniem 1 lipca 1975 roku Zakład Komunikacji Miejskiej został wyłączony z struktury Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i stał się Zakładem nr 3 w nowo powołanym Wojewódzkim Przedsiębiorstwie Komunikacyjnym w Bielsku-Białej. W jego skład wchodziły także MPK Bielsko-Biała, MZK Oświęcim oraz Zakład nr 4 w Kętach.

Działalność nowego Zakładu nr 3 koncentrowała się na zapewnieniu połączeń pomiędzy miastem a strefą podmiejską. Autobusy kursowały do miejscowości takich jak Radziechowy, Sienna, Łodygowice, Oczków oraz do dzielnicy Sporysza, a także do Świnnej i Trzebini. Większość linii przebiegała przez kluczowy punkt miasta – Rynek.

W 1976 roku przy Alei Wolności otwarta została baza do obsługi autobusów komunikacji miejskiej. W roku 1977 Zakład nr 3 zarządzał już 6 liniami, w tym najpopularniejszymi: nr 1 (Świnna – Osiedle PKWN) oraz nr 5 (Rynek – Radziechowy). Na przełomie lat 70-tych do taboru dołączyły autobusy Autosan H9 35.

W 1982 roku, po odłączeniu zakładów komunikacyjnych z Oświęcimia i Kęt, ZKM w Żywcu stał się Zakładem nr 2 w bielskim MPK. Rok 1986 był rekordowy pod względem przewozów, gdyż Zakład nr 2 obsłużył około 13 milionów pasażerów, a niektóre kursy były realizowane równocześnie przez dwa lub trzy autobusy. W tym okresie rozpoczęto także obsługę linii autobusami Jelcz PR110 oraz Jelcz M11.

Podział zakładów bielskiego i żywieckiego ostatecznie nastąpił w 1990 roku, a po wprowadzeniu nowego samorządu terytorialnego, w latach 1992-1997 wprowadzane były do taboru pojazdy wyprodukowane przez Dansk Automobil Byggeri (DAB). W tym czasie ładowano także nowe trasy, obejmujące miejscowości Brzuśnik, Kalna oraz Przybędza. Na początku lat 2000 w taborze pojawiły się autobusy marki Neoplan, a w 1997 roku MZK obsłużyło około 11 milionów pasażerów.

W 1998 roku uruchomiona została nowa pętla (dworzec MZK) przy ul. Browarnej, blisko kaplicy św. Floriana. W roku 2001 funkcjonowało już 13 linii komunikacyjnych, które docierały m.in. do Przybędzy, Międzybrodzia Żywieckiego i Międzybrodzia Bialskiego. Na początku XXI wieku Zakład obsługiwał 16 linii, o łącznej długości 189 kilometrów, realizując 266 kursów w dni robocze oraz 156 w weekendy.

1 stycznia 2002 roku, MZK Żywiec przekształcił się w spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, a nie długo potem wprowadzono połączenia do Pietrzykowic. W 2004 roku zainaugurowano obsługę linii przez autobusy marki Solaris, wprowadzając także nową linię do Rychwałdu w tym samym roku. 1 września 2009 roku uruchomiono linie nr 10 do Bystrej, a 1 września 2017 roku uruchomiono linię nr 18 do dzielnicy Podlesie.

W 2020 roku nastąpiło wydłużenie trasy linii nr 1 do Pewli Ślemieńskiej. Nowy rozkład był planowany na maj, jednak z uwagi na ograniczenia komunikacyjne związane z pandemią COVID-19, pierwszy kurs nową trasą odbył się dopiero 3 sierpnia 2020. Na rok 2024 przewiduje się, że tabor MZK Żywiec będzie się składał z 39 autobusów, z czego 100% to pojazdy niskopodłogowe.

Zakład realizuje 259 kursów w dni robocze, 137 w soboty i 107 w niedziele i święta, na 18 liniach o łącznej długości 259 km. Warto zaznaczyć, że 15 z tych linii wychodzi poza granice miasta, obsługując pobliskie gminy, takie jak Czernichów, Lipowa, Łodygowice, Świnna, Gilowice oraz Radziechowy-Wieprz.

Tabor

W Miejskim Zakładzie Komunikacyjnym w Żywcu tabor pojazdów autobusowych jest zróżnicowany, z zasobami dostosowanymi do potrzeb lokalnej społeczności.

Stan na rok 2020
Typ autobusuInformacjaIlość
DAB 12-1200B1
Isuzu Novociti Life1
Neoplan N44114
Scania Citywide CN280UB 10,9 LF2
Solaris Alpino 8,9 LE7
Solaris Urbino 103
Solaris Urbino 10,53
Solaris Urbino 1215
Scania Citywide LE5

Aktualny stan floty jest imponujący, z łącznie 36 autobusami w użytkowaniu. Warto zauważyć, że 97% taboru stanowią autobusy niskopodłogowe, co zapewnia wysoki poziom dostępności dla pasażerów, w tym osób z ograniczeniami mobilności.

Przypisy

  1. a b c d e f g h i j k l Miejski Zakład Komunikacji w Żywcu obchodzi 50-lecie działalności [online], zywiecinfo.pl [dostęp 05.02.2024 r.]
  2. O firmie [online], mzk.oswiecim.pl [dostęp 05.02.2024 r.]
  3. Aktualności [online], nowymig.cba.pl [dostęp 05.02.2024 r.]
  4. Historia komunikacji miejskiej w Bielsku-Białej [online], mzk.bielsko.pl [dostęp 05.02.2024 r.]
  5. Historia [online], mzk.zywiec.pl [dostęp 05.02.2024 r.]
  6. Rozkład jazdy [online], mzk.zywiec.pl [dostęp 05.02.2024 r.]
  7. Nasz XX wiek. 1971 [online], nsik.com.pl [dostęp 26.02.2024 r.]
  8. Nowe połączenie MZK Żywiec do Pewli Ślemieńskiej [online], BBFan.pl, 27.04.2020 r. [dostęp 19.03.2022 r.]
  9. A. Matlakiewicz: 30 lat komunikacji miejskiej. Więcej środków dla MZK.. Nad Sołą i Koszarawą, 01.04.2001 r. [dostęp 27.03.2018 r.]

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty handlowo-usługowe":

Browar w Żywcu | Żywiecka Fabryka Śrub „Śrubena” | Grupa Żywiec

Oceń: Miejski Zakład Komunikacyjny w Żywcu

Średnia ocena:4.76 Liczba ocen:25